Tuesday, November 30, 2010

..::Mee Bandung..Anyone? ;)::..



Semalam dinner makan mee bandung..guna perencah segera cap Adami puan Sab bagi :) thanx sab! senang gile memasak pakai perencah tu..hehe..tinggal nk letak bawang, sayur sawi, udang and bebola daging saje..mudah mudah..


ini la rupa perencah mee bandung Adami..satu peket tu bole cater utk lebih kurang 7 orang..meh aku cite sikit camne nk buat mee bandung ni..simple ajek ;)

Bahan-bahan

1.Perencah mee bandung Adami - 1 peket
2.Mee kuning - 1 peket
3.Telur - 3 biji
4.Sayur sawi - dalam 5/6 batang - potong ikut suka
5.Bawang merah - 6 ulas, hiris @ mayang halus2
6.Meatball @ bebola daging - ikut suka nk letak byk mana
7.Udang atau apa2 seafood korang suka - ikut suka nk letak byk mana
8.Minyak masak
9.Garam & gula - secukup rasa


Cara-cara

1.Panaskan minyak.
2.Bila minyak dh panas,tumis bawang merah yg dh dihiris halus2 tadi sampai warna dia jadik kekuningan.
3.Pastu dh naik bau wangi masukkan perencah Adami tadi dan air dalam 3-4 cawan.
4.Bila air dh mendidih, masukkan telur, udang, meatball dan sayur sawi.
5.5-7 minit pastu masukkan pulak mee kuning.
6.Pastu masukkan garam dan gula secukup rasa.
7.Agak2 dalam 10 minit pastu..bole la angkat dan hidangkan. :)

Daria : Selamat mencuba! ;)

5 comments:

lydzar said...

baru jap tadi lunch menu ni..mee bandung dan air sirap bandung..aku je yg belum pernah sampai ke bandung tu haha

:: wawahudA :: said...

adami?

name cam CM aku kat penang..
terus ingt kat dia...
hahahaha...

noma kalu ade dtg KL..
nk tempah perencah segera itu....
brg sebungkus..

yg senang2 aku nk la try masak...

alifah@along said...

perrghhhhh...sedap oak!!wawa, sila masak.okkay!!

.: Ain aka Ibu Qaisara.. :. said...

sedap eh? nak try..nak cari la mende alah tu..hehehe

..:Sab:.. said...

noma..ada eh dia tulis meatball? tak pasan pulak..ke noma ikut kreatif sendiri? hehe...
kalo kita..dah tak letak garam dah... masin dia dah cukup.. :)

perencah tu..sbnrnya dia ada dlm peket kecik sket..utk 2 atau 3 org.. tp kami berdua ni.. makan yg peket besor tu jgk... bleh ulang 2kali makan.. hehe.. :)