Tuesday, September 21, 2010

..::Mari Bercucuk Tanam Belakang Umah::..


Masa aku buat kenduri doa selamat aritu..ada sorang akak opis aku bagi pokok cili ngn pokok rambutan kat kitorang..pokok cili tu dh selamat encet lebah tanam kat belakang rumah..sejuk rupanya tangan encet lebah tu..subur sungguh pokok tu..cilinya tumbuh dgn meriah sekali..nk tgok bukti?ni ha kt bwh ni..hehe..kalo tanam banyak2 lagi dlm 2 3 pokok lagi mungkin aku x payah beli dah cili kt pasor pasni..

pokok cili merangkap pokok pertama ditanam di umah :)

see..sgt byk cilinya siap bunga2 lagi :)

aku pun x nak kalah..nak gak tanam menanam..since peberet sayur encet lebah is sayur pucuk manis..aku pun pau la kt nenek aku sayur pucuk manis skit masa balik kampung aritu..
pastu batang pucuk manis tu aku cucuk je la kat tanah betul2 sebelah pokok cili tu..dh dekat seminggu kot..pokok tu siap kering..hampa..tapi hampa aku x berpanjangan..sbb..hari ahad baru ni..baru aku perasan..ehhh..pokok pucuk manis aku dh ada kuar daun!!yeay! ^_^ walaupun belum rimbun merimbun macam pokok cili tu..tp kira ok la kan..sok2 dia lebat la kan?hehe

pokok sayur pucuk manis

mereka berjiran..hidup sebelah2 jek :)

pasal pokok rambutan tu tak yah tanya lah..dah selamat al-kering al-mampos..:p tanah x sesuai rasanya..

Daria : Encet lebah balik2 keje terus g siram pokok cili dia dulu..my 'baby' katanya.. ;p

10 comments:

..:Sab:.. said...

eh..dah ada pos baru..hihi..
wahh bercucuk tanam korg... err nape gambo 1st tu nampak mcm dah besar, pastu merimbun semacam... tp yg hasbi tgh siram tu cinonet jekk?
ilusi optik kah?

..::daria::.. said...

gambo 1st tu dh lama amik..masa mula2 dia merimbun..hehe..gambo yg hasbi tgh siram tu gambo semalam..lepas dh kutip sume lada2 merah tu..tu yg nmpk kecik jek..lgpun amik gmbo dr jauh kan..hehe

angahjamal said...

alor..jeles.... pokok cili umah angah ader 3. tapi idup segan mati tak mau. sekor pokok jek yg penah kuarkan cili barang sesekor dua...
huhuhu...

.: Ain Rusli aka Ibu Qaisara:. said...

eh? tangan bee sejuk?wahaha..cam tak percaye je mamat tuh..hehehe..gurau ye encek hasbi!anyway,kat umah aku pun ada 1 pokok lada yg aku beli tak tertanam2 lagi..skang dlm plastik hitam kan main subur..takut nnt 2-3 hari kering la tu..aku ni mula je semangat, pastu penyakit M datang, abis sume!

.: Ain Rusli aka Ibu Qaisara:. said...

eh? tangan bee sejuk?wahaha..cam tak percaye je mamat tuh..hehehe..gurau ye encek hasbi!anyway,kat umah aku pun ada 1 pokok lada yg aku beli tak tertanam2 lagi..skang dlm plastik hitam kan main subur..takut nnt 2-3 hari kering la tu..aku ni mula je semangat, pastu penyakit M datang, abis sume!

lydzar said...

aku laki bini gak mmg tak reti berbudi pada tanah hahaha..

mawarbiru said...

mesti sronok kan bila tanaman menjadi.. lps ni puan lebah xyah beli sayur kat pasar... hehehe...

..::daria::.. said...

angahjamal :
ala ngah..kebetulan je kot tanah kitorang tu sesuai utk cili tu..mebi tnh angah tu x sesuai kot..try la beli tanah subur @ top soil ngah..:)

aini :
xpe aini..aku pun x percaya..haha..

erm aku rasa kalo biar dlm plastik hitam tu xpe kot..sbb tanah dlm plastik tu biasanya mmg dh jenis tanah subur..kitorang nanti nk pindah kan masuk dlm pasu..senang nk alih2..:)

lydzar : ala liza kitorang ni pun secara x sengaja..kalo xde org bg pokok cili tu..xde kot nk menanam jugak..hehe

mawarbiru :
aah seronok sgt mawar! :) baru tau cmne perasaan org bila tanam pokok menjadi..hehe

Anonymous said...

buy tramadol online reviews tramadol online no prescription overnight delivery - tramadol online fedex

Anonymous said...

Ηowԁy grеаt blog! Dοеѕ running a blоg sіmilаг to thіs take а lаrge amount of wοгk?
I've no understanding of computer programming but I was hoping to start my own blog soon. Anyway, should you have any ideas or tips for new blog owners please share. I know this is off topic nevertheless I just needed to ask. Thank you!

Here is my weblog: coffee pure cleanse and colo cleanse pro