Thursday, June 10, 2010

..::Don't Be Selfish::..


pic source : google


Aku tau skang ni dunia serba canggih manggih..sume benda ko boleh search kt gugel..taip apa saja..sume bole kuar..you name it..apa saja yg ko taip pasti keluar jawapannya..berjela2..jadi secara logiknya, jika dunia dah seperti di hujung jari anda dgn adanya encet gugel itu..buat apa nk mintak tlg kawan2 lagi kalo dia mintak tlg benda yg dia bole cari @ search sndiri?

jika kita semua berfikiran mcm tu bila ada org mintak tlg kita searchkan sesuatu..dgn cth jawapan begini.."eh..ko kan pandai search sndiri?"..ataupun.."ko ada internet jugak kan?"..yg membawa maksud yg sama..(aku x nak tolong ko..ko gugel la sendiri..itu bukan masalah aku..itu masalah ko)..maka..kera sumbang la kita..

pada aku..org sebegitu tidak memahami konsep berkawan dan juga konsep tolong menolong.. mana kita tau org yg mintak tlg tu xde internet connection time tu dan dia mmg urgently needed info tu that time?ataupun mebi dia dh ada info tu dn mmg betul pun bole search kt gugel jek..tapi cuma nk mintak info tambahan dr kawan2 yg dh berpengalaman dlm satu2 perkara itu?

let us don't be org yg selfish mcm tu..what if one day..kita yg xde internet connection..then kita badly need apa2 info..pada masa tu jugak?jgn marah if kawan2 yg ko harapkan tlg ko utk carikan info2 tu jawab begini.. "eh..ko kan pandai search sendiri?gugel je la?" +_+

Daria : Sharing is caring.

6 comments:

.: Ain Rusli :. said...

org mcm ni kan noma..suruh die main jauh2..ataupun dok sorg2 dlm utan..biar die hidup dlm dunia die jee..
betul,sometimes kita nakkan pandangan org,mana tau die ada experience ke..ada ilmu pasal mende yg nak kite tanye tu ke..kan?

..::daria::.. said...

aah kan ainie?aku kadang2 x bole blah gak org mcm ni..so selfish..

betul tu..lagipun actually not all things bole dpt dr internet..mcm experience org yg dah lalui satu2 benda tu..dh tentu lebih berinformasi kalo org tu sndiri yg cite..

honey bunny said...

saye sangat bersetuju dengan tajuk di atas puan pengerusi.. :p

Cikpid said...

puan pengerusi...

saya sering menghadapi masalah ini..
dulu saya tolon org..skang bile sy takde inet connection, tetibe org x nak tolon saya pulak..sedih!!

seb baik ade puam pengerusi yang sering membantu saya walaupon saya tau puam sibuk..time kasih puam kerana sering memebantu

lin said...

org kat dunia kan mcm2 noma..lin pun kdg2 pelik ngan org yg kureng sensitip mcm tu..tp penah jumpa la maa kat U dulu!!heheheh kita masa kat SEMESTA kan bole je nak share, air minum satu cawan pun takpe..tp bila kat U, kau haus kekeringan pun la,gi la carik air sendiri!!!hahaha kita teruskan cara hidup kita yg peka dgn org lain ye..x rugi puan noma yg manis.. :)

..::daria::.. said...

honey bunny : owh puan pengerusi sungguh berbesar hati ada org menyokong :)

cikpid : kita kan kawan2..tolong menolong amalan mulia..hehe..

lagipun..hidup kita ni umpama roda..bukan spanjang masa kita kt atas..ada masa kita tergolek ke bawah jugak kan..:)

lin : hehe..nk wat cemana kan lin..kita ni manusia rambut sama hitam (except org yg kaler rambut la :p) tp hati lain2 kan..hopefully kita sume xkan jadi camtu..insyaAllah..:)