Thursday, November 19, 2009

..::Taugeh oh Taugeh::..


Aku paste dr email akak opis aku bg pg td..


gambar ihsan google

Menu TAUGE untuk hidangan makan tengah hari mahupun makan malam sering kali dipandang sebelah mata oleh kebanyakan kita. Tauge dilihat sebagai hidangan yang langsung tidak menyelerakan.

Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan sayur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat.

Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dikatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus.

Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka.

Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.

Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.

Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser.

Selepas membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya.

Jadi apalagi,
JOM kita ramai-ramai makan tauge hari-hari!

~ok, mlm ni sy masak kari taugeh..esok sup taugeh..lusa taugeh msk kicap..+_+

16 comments:

Cikpid said...

tak lalu...tak lalu togeh..

aku siap mnta kat kedai.."cik..soto xnk taugeh 1 "

~H @ N i ~ said...

wah byk betol khasiat nye.. harus aku beli toge hari2 gak nie..

thanks 4 da info noma
=)

..::daria::.. said...

hahahaha..
sedia maklum dh ko tu mmg bukan jenis penyayur..:p

..::daria::.. said...

hehe..welkam hanie..
pasni kalo ko wt lauk2 berasaskan toge meh anta kt umh aku semangkuk..hehe

~ini an~ said...

hidup togeh!!!hehe

ciPuding_7 said...

taugeh masak kicap aku penah wat (goreng dgn ikan bilis). kari taugeh dgn sup taugeh lom penah tgk lg.. sila wat nomey.. :D

ielya said...

kan aku dh bagitau kat ko masa kenduri ramin ari tu.

kecik2 tauge mampu mencambahkan baby yg cute. :)

nway. good luck n all d best. aku doakan yang terbaik untuk ko. amin...

-inay- said...

betul,kawan2 aku yg planning nk pregnant sume mkn togeh byk3...teringat taugeh kt dema...hurmmm

alifah@along said...

taugeh..mujur i suka gak la mkn taugeh...(suka, tapi tak tau nak masak selain goreng)tp, skrg, noma dah cdgkan masak kicap, sup, kari...kena try ni..utk wawa, dia tgh berusaha nak mkn taugeh...sememangnya, dia amat tidak suka akan taugeh ini...

alifah@along said...

haa..lagi satu, masak lemak taugeh...tu pun sedap weih...

kyra said...

eeeiii..tak suke!!
aku siap order kuew tiew tanak taugeh satuuu!!!
hahaha...
tak pegi tempayaki pun sebab apehal kau serve tauge satu mangkuk ni?
have no idea tauge ni bantu kesuburan pulak dahh...

honey bunny said...

eeeeeeeeeee... saya ade lah seorg anti toge.. cne tu??? x subur r nnt eak.. waaa... tp kak, siyes sye x lalu mkn toge.. tgu r kalu ade org ley create msakan toge yg sgt super, myb taim tu sye ley mkn kot.. hahaha..

..::daria::.. said...

an : haa..ada pun kipas susah mati taugeh..bole geng ngn aku..hehe :D

cipuding_7 : haha..aku main2 je la kari taugeh tu yah..mcm x lalu jek..:p sup taugeh tu penah la mkn..ok nnti aku upload resepi sup taugeh kt blog msk..

ielya : haha..saya suka quote anda itu..:p mmg benar la nasihat ko hari tu ielya..thanx! ok aku akn masukkan taugeh dlm menu masakan wajib aku hari2 pasni..^_^

inay@beet : ye ke beet?ok aku akn ikut jejak mereka..hehe

taugeh dema?ergh..x lalu den..:p

alifah@along : haha..ko ok gak penah msk long..aku langsung x penah msk lauk taugeh..:p aah msk lemak tu mcm sedap jugak eh?erm..menarik2..

stiwa tgh try nk mkn taugeh?bgus2..amalkn dari awal wa..hehe

kyra : haha..so skarang dh kena cuba suka encet taugeh la kir..:p try msk sedap2, lagipun blom cuba blom tau..sedap jek pada aku yg mmg penyayur ni..^_^

honey bunny : ha sorg lg x suka taugeh..:p meh akak msk tomyam taugeh..try test sedap ke idok..tp awak kena trun jb la..hehe

wawa said...

along nape ko dedahkn pekung didada ku??hahahha..i hate taugeh...

ade satu bau dr taugeh itu yg buat aku x suke..

sedang cube..tp masih belom berjaya jd addicted to taugeh...

kalu mkn char kue tiau aku rase lagi byk taugeh dr kue tiau..tipoo betul diorg ni..aku nk kue tiau bkn taugeh

..::daria::.. said...

hahaha..taugeh pun hate u wawa..

xpe..slow2 kayuh..hehe..xpun mkan taugeh tutup la hidung ko wa..

at least ko try kan wa..itu pun sudah kira bgus..hehehe ^_^

armouris said...

info tentang kanser payudara kat sini - Pengesanan Awal Kanser Payudara