Tuesday, November 3, 2009

..::Melepaskan Adalah Kemenangan::..


ada seorang org tua menaiki bas, memakai sepasang selipar yg sudh usang dn lama tp semasa dia naik tangga bas tu sebelah selipar dia tertanggal dn dia x sempat nk amik sbb bas dh jalan so dia naik je bas tu , duduk, dan dia mencabut sebelah lg selipar dia yg dh tinggal seblah tu dn campak ke luar bas melalui tingkap..seorang lelaki memerhatikan semua kelakuan org tua tu dr mula org tua tu naik bas..dia ingin sekali tau kenapa org tua tu bertindak mcm tu so..dia pergi sblah org tua tu dn bertanya..


"aku memerhatikan apa yg pakcik lakukan td, dan aku perhatikan juga pakcik membuang selipar pakcik dr dlm bas ke luar tingkap..boleh aku tahu kenapa pakcik berbuat begitu?"

..org tua itu menjawab..

"wpun selipar ini amat bererti bg pakcik, dn sudah lama pakcik sayang padanya kerana ia telah byk berjasa kepada pakcik, tp jika hanya ada sebelah pun tiada gunanya kerana pasti ia tidak akan dpt berfungsi dgn sempurna..jadi sbb itu aku mencampakkannya ke luar bas supaya sesiapa pun yg menjumpai selipar ku nnti dpt memanfaatkannya"


"aku juga memahami dan mengerti filosofi kehidupan di dunia ini di mana jangan mempertahankan sesuatu semata2 kerana kamu tidak mahu org lain memilikinya..tiada guna mempertahankn sesuatu itu apatah lagi jika mempertahankannya pun tidak mmberi erti kepada diri sendiri.."

"aku berfikiran dgn perginya selipar lama ku itu maka akan ada org lain yang boleh memanfaatkannya dan aku optimis yang aku akan dpt selipar yg baru sebagai gantinya nanti insyaallah..dan aku menganggap saja selipar tadi itu bukan rezeki ku lagi dan sudah ditakdirkan menjadi rezeki orang lain pula.."

"jadi...bagiku, melepaskan sesuatu yg tidak memberi erti kepada ku lagi tp memberi erti kepada org lain bukanlah satu kekalahan bahkan adalah satu KEMENANGAN.."


..sebenarnya, aku dh lupa kt mana aku letak artikel ni..x jumpa carik so aku blasah la karang sndiri balik..ayat mungkin x sma sbb artikel tu dlm bahasa Indonesia..tp xpe la..yg penting, harap2 mesej yg aku nk sampaikan dr artikel ni sampai kepada kawan2 ku yg mungkin sdg mengalami kesukaran utk melepaskn sesuatu..sbb artikel ini pernah menjadi penguat semangatku satu ketika dahulu.. :)


2 comments:

Cikpid said...

hehehe...baik laa pakcik ni..kasut adidas ke die buang tu dr tingkap..

hahaha..sorry melawak plak..

bgs aritkel ni..bg semngat n panduan..kalo agak2 dh xde mkna kat kite..just let go laa kat tgn org lain..supaya bagi manfaat kat org lain..

adik ko baca x blog ko ni?ke ko nk suh adik ko bg PS2 secara simbolik ni??hahaha

..::daria::.. said...

hahahaha..
apa plak kasut..selipar cap ipanema laa yam..haha..

tu la..kalo dh tinggal sblah..kasut/selipar jenama apa skalipun dh x berguna kan yam..

aritu adik aku ada mintk add blog..rasa2nya baca la kot..tp saje je dia wt2 x paham tu..hehe