Monday, August 17, 2009

..::Mak Saya::..


Hari ini, encet lebah tertinggal fon di umah..sy bersiap mcm katun..konon smpat kejar encet lebah..tp apakan daya..sampai2 saja di bawah dgn tercungap2 sbb berlari lintang pukang (dh la pakai baju kurung),..nmpak keta encet lebah sudah di hujung sana..dh nk kua kat post pak gad..jd..sy bwa la tepon itu ke opis..


encet lebah suh silentkan..sbb dia kata nnti bising org2 kol, cth : org insuran.ye benar, mmg ada org insuran kol.sy jujur.kta dia tertinggal fon.pdahal pg tdberkobar ckp ngn encet lebah nk auta org insuran tu kononnya encet lebah dh tuka no.supaya dia x lg ganggu encet lebah suh beli insuran.ceh.ngomong sja lebih.


slain dr itu, ada la lg miskol kawan2nye yg lain..dn..ada 6 msg.masuk sekaligus.pergh.sape ni?sbb masa msg tu smpai sy kt surau.sy pun buka.owh.mak yg msg.tp..nape kosong?6 pulak tu?lepas pk skjap..owh!erm..dh tau dh.mak lupa lock keypad la ni.same mcm anaknye juga. :) herm.like mother like son.hehe..


perangai yg comel.ye.mak sy memang comel perangainya.dn sgt baik.dn kelakar.kdg2 dia x niat pun nk wt kelakar, tp mak mmg lucu orgnye.suka ketawa..mak ajar sy masak.suruh sy solat.nasihat sy mcm2.kalau sy x tau, mak x marah.mak ajar dgn elok.kalau balik umh mak.sy mesti tolong mak masak.sy suka tolong mak masak.lgpun sian kt mak.tgn mak sblah sakit.to be honest.sy dh lama berangan nak main masak2 dgn seorang emak.sbb.sy x penah dpt wt sume tu dgn ma.jgn ditanya kenapa.yg penting sekarang, slh stu impian sy dlm hidup ni dh tercapai.nk dpt mak yg sayang sy.terima sy seadanya.bes kan ada mak yg baik.untung betul anak2 mak.wpun ramai, mak x beza2kan langsung.sy pun nanti nk jadi mak mcm mak.antara impian lain.sy nk rasa dipeluk oleh mak.mesti bes kan.time sdih2, ngadu kt mak.peluk2 mak.xpe.nnti bile sy dh rapat dgn mak, sy nk peluk mak.sbb sy x dpt wt n rasa sume tu dgn ma.


apepun, sy bersyukur dpt mak yg baik..sbb dr kecik, kita slalu disogokkan dgn cerita,mak mertua dgn ank menantu prempuan selalunya bergaduh.x sekepala..lgpun..mmg ada cth dpn mata keadaan sebegitu..jd..sedikit sebanyak ia menghantui pemikiran saya..alhamdulillah.mak sy tidak begitu..


bukan niat nk buka pekung di dada, sekadar pengajaran pada diri sendiri dn semua..jadilah mak yang baik..sayangilah anak anda seadanya..jgn sekali2 membeza2kan anak2 anda..kerana anda juga tidak suka jika dibeza2kan bukan..hargailah anak anda kerana..bila anda tua, tidak berdaya utk berjalan, bangun dn sebagainya..ank anda la tmpat anda bergantung harap..jgn sekali2 menyalahgunakan kuasa anda kononnya anda yg susah payah melahirkan, membesarkan, maka, anda ada hak utk memaki, menyumpah anak.tidak.tidak benar semua itu.jadilah ibu yg ikhlas.jgn diungkit segala pemberian hatta setitis susu yg anda berikan..ketahuilah, segala yg kluar dr mulut seorang ibu itu adalah doa.tidak kira baik atau buruk..jd, berfikir lah sblum anda mengucapkan sesuatu kepada anak2..apa yg anda kata,ckp atau maki..akan menyukarkan tumbesaran ank2 anda..mksud sy, dr segi mentalnya..bukn mudah nk mengharungi hidup jika ibu sndiri x menghargai anaknya sndiri.jd.jgn jd ibu yg begitu.jgn.kesannya..x tertanggung.


apepun, sy bersyukur kerana syurga sy telah beralih..amin.

10 comments:

~ini an~ said...

mmmm...ko org yg tabah noma...aku doakan kegembiraan baru ini kekal utk ko selamanya

Cikpid said...

hahahhaa..so sweet..aku selalu doakan ko dpat mak mertua yg best noma..yg ko boleh anggap seperti mak..

Aku pon happy mak mertua ko sgt baik layan ko..happy sgt2..

segala penderitaan selama ni akhirnye terbayar dgn seorang mak mertua yg sgt baik hati...

wawa said...

so swit..and i'm happy for u....

honey bunny said...

saya pun bsyukur sgt akk dpt mak mertua yg baik.. mesti bes kn.. skurang2 nye akk dah nampak hikmah dr ape yg akk lalui sblm ni.. sedey plak bace cte akk nie.. huhuhuhu.. but, im still hepi for u.. xoxo

~H @ N i ~ said...

norma mak mertua ko asal org tangkak kn? rase2 nye mak mertua ko n ayah aku ade bau2 bacang kot..

mse majlis ko kat sebelah ur husban family aku pg..hehe.. tekejut gak aku ble tgk kad jemputan upanye pengantin pompuan adalah kwn aku sendirik.. lupe nk cite ngn ko ri tuh..hik3

pape pon tmpnh happy 4 u ;)

..::daria::.. said...

an : mekasih an..aminn

pied : huhu..ye pied..mak mertua aku sgt baik..:) alhamdulillah..bole dibawak bersembang..bergossip..hehe..dn x lokek nk ajar mcm esp memasak..hehe..

wawa : thanx wa..:)

honey bunny : huhu..tu la..bersyukur sgt2 x dpt mak mertua yg garang2 mcm dlm tv slalu tu..hehehe

hani : aah hani.mak mertua aku org tangkak.hihi.ye ke?wahh..x sangka pulak..nanti aku cite kt hasben aku..:D eniwei, apa nama parents ko eh? bole tanya mak..:)

Amanda said...
This comment has been removed by the author.
nur said...

ye
mak saya adalah sgt suka bila:
1) dpt blik awl dari skolah
2) dpt MC (x yah g skolah)
3) dpt dduk di kerusi urut lps mkn nasik
4) dpt tgk cerita korea pkl 630 ptg nya

~H @ N i ~ said...

Itu lah noma aku pon x sangka.. org kg panggil ayah aku mamat tukang, sbb ayah aku tukang buat rumah kat kg tuh..

ayah aku ade buat umah 1 of adik bradik mak metua ko yg name so'dah kalu xsilap lah. umah die dkt gak ngn umah aku..kalu balik tangkak dtg ler ke rumah i..hik3

..::daria::.. said...

hani : hani..aku tanye encet lebah..dia kta biasa dgr nama mamat tukang kt tangkak n mmg btul la ayah ko yg wat umh mak sedara dia tu..kitorang panggil mok teh..hehe..dekat eh ngn umh ko?aku baru je g umah mokteh tu las 2 weeks..:) insyaallah nnti aku terjah umah ko..hehe..time raye ke..ko pun jemput dtg umh aku raya nnti..aku wt open house merangkap house warming party insyaallah.. :)