Wednesday, June 11, 2008

..::10 DaYs AfTeR wE bRoKe Up::..

hehe..kontroversi x tajuk? :p betul apa..dh 10 hari aku break dgn boifren aku..en lebah madu itu..herm..prasaan lepas break?spatutnya aku tgh berkabung,bermurung,bersedih2an & tidak menjamah makanan kerna frust..tp kali ini, prasaannya berlainan sekali..status yg telah bertukar dr boifren n gilfren kepada tunang, sedikit sebanyak memberi kesan kepada aku.. tanggungjawab terasa semakin bertambah, dr segi kewangan sudh semestinya menjadi priority yg serius..dlm kpale duk pk nk bisnes..jual kue raya online la..jual tudung raya beli kt psr payang ganu la..jual burger la..hehe..jual burger tu tipu je..itu cita2 fantasi aku stiap kali aku tensen dgn keje QS.. :p berbalik kpade kesan2 yg ku rasakan setelah bergelar tunangan org..selain kumpul duit setinggi gunung, aku pun nk kumpul amal jugak..berazam nk jadik bini yg solehah nnti..muehehe..(poyo!) erm, kena start tmbh & amal ilmu Allah..slain tu, berkobar2 nk blaja masak..hehe..aku bukan x bole masak..cuma..bak kata hasbi, kalo bukak kedai, confirm x laku..itu la masalahnya, masak bole, tp x sedap..hihihi..wat malu jek..lagi..aku rasa tahap kesetiaan aku skang dh up sket one level..harap2 xde dugaan2 yg mmpu menggugatkan keteguhan prasaan aku pada en lebah..ecewah..same goes to him..insyaallah..niat baik mesti dipermudahkan jalan betul nggak? amin..

21hb june ni, kwn baik aku masa skolah rendah kt indera mahkota ni, farah wahida namanya kawen..kt dewan indera mahkota..dia suh aku jadik pengapit..huhu..theme colour, pink & cream..wallah..mmg 'sesuai' sgt la dgn tone kulit aku nih..huehue..xpe xpe..mmber punye pasal..hantam saja la..seb baik kebaya pink mak aku ade..menyamar la..hehe..taun nie ramai kwn2 aku yg kawen, bak kata ed, wedding race 2008.. :) 080808 ni mmber aku, kira & ali punye turn plak kawen..pastu, mebi misz president, budzu n vice president folo..aizaan..hehe..baguih2..

aku baru beli magazine Eh! yg aku mmg wajib beli tiap2 bulan..hehe..sebagai pengisian minda, seiring dengan usia..biasanya mmg bulan 6 tiap2 tahun, Eh! fokus kepada topik perkahwinan..sesuai utk kwn2 yg mencarik idea brg apa nk dibeli utk hantaran, tips2 solekan raja sehari, fesyen pakaian akad nikah & bersanding..dll..tp ade satu artikel ni menarik aku utk kongsi ngn rkn2 kt sini..

gmbr hiasan semata2..hehe


KERJA SELEPAS KAHWIN - reality dat we have to face & accept..


1. After kawen, kerjaya jatuh no. 2.. priority must be given to rumahtangga..(qs slalu balik lmbt, camne nih?huhu)


2. Isteri kena bngun lebih awal dr biasa ms bujang..sebab..kena sediakan sarapan utk hubby..lebih sukar if hubby tiap2 pg mengidam nk mkn nasik lemak..huehue..(kita mkn kt TUTA je la eh yang? :p)


3. Even si suami dh siap awal nk g keje, tp kena tunggu si isteri siap bersolek2 dulu..(masalah ni bg husband & wife yg berkongsi kereta pg2 nk g keje sahaja)


3. If b4 kawen slalu ade appointment dgn klien wktu mlm, pas kawen elakkan..wat wktu siang sahaja..kerana..malam adalah wktu untuk kamu dn pasangan merapatkan hubungan..(ermmm..i like..hehe :p)


4. Kepada lelaki, if b4 dis pas abis keje slalu lepak2 borak2 kosong dgn mmber smpai berjam2, kini kamu terpksa pulang terus ke rumah..sbb isteri dh menunggu..tp sekali sekala xpe..(erm..btul tu..skali skale xpe..kalo hari2 mmg declare war..hehe)


5. Selepas kawen, kamu terpksa biasakn bwk blik keje ke umah..if slalu sgt meluangkn masa di pejabat, tkut nnti isteri atau suami berprasangka yg bukan2 (huhu..qs mmg slalu kena bwk balik homework :( )


6. Bagi lelaki, kamu mesti mmpunyai hubungan baik dgn ketua supaya senang dpt pelepasan if isteri kamu telefon mengadu yg dia sedang loya2 & muntah2 dn mintak dibawakn ke hospital..(erm..awak baik ngn bos x yang? :p)


7. Bila tiba Hari Raya, kamu terpaksa mengambil cuti lebih panjang berbanding masa bujang dulu..sebabnya..ada 2 kampung yg harus dikunjungi..(unless dh deal dgn husband, taun ni balik kg i ye bang, taun depan pun eh, taun satu lagi..erm..kg i jugak eh yang..:p)


8. Bagi perempuan, mereka harus terima yang suami mengharapkan mereka jadik superwoman..wlaupun bekerja masih lagi punya masa utk menguruskan rumah tangga..(kena pakai underwear kt luar ke? :D )


9. Kamu terpaksa terima hakikat bahawa, x byk mesti sdikit masalah rumah tangga (jika ada) akn mmpengaruhi prestasi keje di pejabat..(simpang malaikat 44..fuh fuh..)

10. Last but not least..Sepanjang dlm perjalanan pulang ke rumah atau dh sampai umah pas keja..kamu kena bersedia dan terima jika pasangan kamu mmbebel2, melepaskn geram soal kerja..wpun kamu berangan2 hendak tenangkn fikiran selepas habis wktu kerja..itu satu situasi yg sukar dielakkan..(hehe..orang byk ckp eh yang? :p )


sekian tips ciplak dr Eh! khas utk tatapan rkn2 yg bakal mendirikan rumah tangga x kira la esok ke, bulan depan ke, taun depan ke, abad depan ke..slamat menempuh alam baru..adioss.. >('o')<

2 comments:

Cikpid said...

Yg No 2 tu x tepatlaa..Babad jek yg bgn awal dr aku..die g keje pon aku kdg2 x bgn ag..hahahhahaha..

..::daRia::.. said...

ehehe..ala..tu sbb tmpt keje ko skangkang kera dr umh..:p bole la bgn lmbt..lg stu, seb baik bbd bukn jnis mngidm nasik lemak pg2..hehe :p